arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Verenigd Koninkrijk ratificeert e-CMR-protocol

Goed nieuws uit Londen: het Verenigd Koninkrijk heeft het e-CMR-protocol geratificeerd. Dit betekent dat het nationale en internationale transport van en naar het VK begeleid kan worden met de digitale vrachtbrief. Dit heeft mooie voordelen voor Nederlandse bedrijven.

Vanaf 19 maart 2020 kan er echt met de digitale vrachtbrief op het VK gereden worden, inclusief veerboot. Eind vorig jaar ratificeerde Portugal al het protocol, nu dus gevolgd door het VK. In totaal kan er na 19 maart in 24 landen met de digitale vrachtbrief worden gereden.

Succesvolle proef

Het tekenen van het e-CMR-protocol stond al langer op de agenda in het VK. Na een succesvolle internationale pilot, gezamenlijk uitgevoerd door TransFollow, het Britse ministerie van Transport, verschillende Britse vervoersverenigingen en een Britse vervoerder, is de ratificatie in een stroomversnelling geraakt. Het gebruiken van de digitale vrachtbrief aan de andere kant van de Noordzee is straks dus officieel geregeld met artikel 2 van het CMR-verdrag.

Voordelen voor Nederlandse ondernemers

In Europa is Nederland koploper in het gebruik van de digitale vrachtbrief, daarnaast handelen wij als land veel met het Verenigd Koninkrijk. Het is dus logisch dat de ratificatie veel voordelen heeft voor de Nederlandse logistieke sector.

Denk vooral aan beter inzicht in de supplychain, minder administratie en minder fysieke archivering. De grote winst: minder papiergebruik, kostenbesparingen en nog effici├źnter werken. Kortom, grensoverschrijdende transporten worden weer een stukje makkelijker.

Het e-CMR-protocol

In 1956 heeft de Verenigde Naties het CMR-verdrag opgesteld. Het doel van het verdrag is het bieden van een uniform juridisch kader voor het (inter)nationale goederenverkeer. Het verdrag is door de meeste Europese landen geratificeerd, net zoals door verschillende landen buiten Europa.

Ter aanvulling op het verdrag uit 1956 is er in februari 2008 een aanvullend e-protocol toegevoegd aan het CMR-verdrag. Het e-protocol biedt een juridisch kader en juridische standaarden voor het gebruik van elektronische middelen bij het vastleggen van de CMR-vrachtbrief.

Veel (Europese) landen hebben het verdrag ondertekend. En steeds meer landen ratificeren het ook. Op deze
interactieve kaart zie je welke landen al hebben geratificeerd en waar dus met de digitale vrachtbrief gereden kan worden.