arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Toering Ship Supply: douaneformaliteiten verzorgen ‘in woelige wateren’

Schepen die de zee op gaan moeten bevoorraad worden. Dit geldt zeker ook voor vissersschepen die vaak een week op zee zijn. Familiebedrijf Toering Ship Supply uit Harlingen heeft hiervan zijn specialiteit gemaakt. Gemiddeld bevoorraden ze veertig tot vijftig vissersschepen per week.

Het gros van de producten dat Toering Ship Supply levert, zijn accijnsvrije producten als alcoholische drank en rookwaren. Deze worden accijnsvrij geleverd omdat ze op zee buiten de Nederlandse Exclusieve Economische Zone van 12 zeemijl worden geconsumeerd. Fiscaal aantrekkelijk.

Wel zorgt het voor de nodige douaneformaliteiten die secuur verwerkt moeten worden. Dit wordt gedaan in de software van Beurtvaartadres. Daarnaast fungeren de douane-specialisten van Beurtvaartadres soms als sparringpartner.

Toering Ship Supply bevoorraadt schip

Toering Ship Supply

De drijvende kracht achter het familiebedrijf is Binne Toering. Vroeger was hij zelf visser waarna een tweede carrière als vertegenwoordiger volgde. Nu combineert hij het beste van beide werelden in zijn eigen bedrijf. Binne: “De visserij en scheepvaart blijft trekken. Nu ik dat combineer met in- en verkoop zit ik helemaal op mijn plek.”

“Mijn bedrijf bestaat zeven jaar, we draaien best lekker. Samen met mijn zoon en dochter run ik het bedrijf. We bevoorraden schepen. En dan vooral met proviand, technische goederen en accijnsvrije goederen. Want vissers nuttigen behoorlijk wat drank en rookwaar op zee. En die leveren wij met inachtneming van de juiste wet- en regelgeving en bijbehorende douaneformaliteiten.”

Secuur werk

Voor het accijnsvrij bevoorraden heeft Binne te maken met strenge regels. “We hebben de vergunning om een eigen ‘douanedepot’ te hebben van waaruit wij accijnsvrij leveren. Dit betekent dat de douane precies weet wat wij op voorraad hebben en aan welk schip we leveren. De vissers mogen de goederen pas op zee nuttigen.”

“Dit betekent dat wij alles goed en secuur moeten vastleggen. Zowel in ons boekhoudprogramma als in de communicatie met de douane. Voor het regelen van de douaneformaliteiten gebruiken wij de software van Beurtvaartadres. Dit werkt snel en betrouwbaar. Meestal hebben we binnen één minuut de goedkeuring of bevestiging van de douane binnen. Hierdoor werken we zeer efficiënt.”

Familie Toering aan het werk

Betrouwbare back-up

Toen Binne besloot voor zichzelf te beginnen deed hij al volop zaken met supplier Den Helder Stores. “Zij werken ook met Beurtvaartadres en zijn enthousiast. Een mooie aanbeveling dus. Verder heeft ons boekhoudpakket een directe API-koppeling met de software van Beurtvaartadres. Ideaal: een mooie win-winsituatie.”

Tot nu toe bevalt de samenwerking met Beurtvaartadres uitstekend. “Het geeft vertrouwen en rust. Ik weet dat een essentieel onderdeel van mijn bedrijfsvoering goed is geregeld. Er zitten kundige mensen die met je meedenken. Een simpel telefoontje is vaak genoeg om een probleem op te lossen.”

“Of om een douane-gerelateerde vraag beantwoord te krijgen. Een voorbeeld: laatst had ik een getalletje verkeerd ingevoerd. Een potentieel probleem, aangezien de administratie dan niet meer klopt. Maar met één telefoontje was het opgelost. Beurtvaartadres is zo een fijne back-up.”

Onzekere toekomst

Net als voor veel andere bedrijven zijn het onzekere tijden voor Toering Ship Supply. Dit komt door een combinatie van factoren. Gelukkig ziet Binne ook volop kansen. “De eerste uitdaging is de Brexit. Twintig schepen die wij als vaste klant hebben, staan officieel geregistreerd in het Verenigd Koninkrijk. Het is nu afwachten wat dit precies voor ons gaat betekenen. Misschien moeten de schepen straks ingeklaard worden of kunnen we helpen met andere (administratieve) werkzaamheden.”

Welkome sparringpartner

Een andere uitdaging is de teruggang van de Nederlandse visserij en het ontmoedigingsbeleid rondom alcohol en rookwaar. “Dat betekent dat we steeds naar nieuwe kansen kijken. Bijvoorbeeld naar het bevoorraden van schepen in het Franse Boulogne. Wij hebben de kennis en het netwerk namelijk. Dit soort kansen zien is één, ze grijpen is twee. Hierover spar ik wel eens met mensen van Beurtvaartadres. Die kunnen hierin zeker een rol spelen. Zo blijven we lekker ondernemen!"

fotografie Joachim de Ruijter

Vissersboten accijnsvrij bevoorraden
Nieuws