Juridisch juist Goede service De beste kwaliteit Compleet assortiment
Gebruikerservaring

Royal Lemkes

Meer inzicht in emballage met de eCMR TransFollow


   Meer over de eCMR 

Royal Lemkes is sinds 1882 begonnen als kweker en inmiddels uitgegroeid tot dé plantenservicepartner van grote retailers in heel Europa: tuincentra, bouwmarkten, supermarkten en woonwinkels verspreid over 36 landen. Bij alles wat ze ondernemen, streven ze naar duurzame groei; van hun mensen, relaties, gezamenlijke business en van de wereld om ons heen. Het is dan ook geen verrassing dat digitalisering één van de hoofdthema’s is van hun strategisch plan en ze daarom al in 2017 zijn gestart met het uitrollen van TransFollow.


Marktleider met hoge aantallen 

Royal Lemkes vindt het belangrijk om de eCMR écht als ambassadeur uit te dragen, omdat ze graag zien dat meer organisaties digitalisering gaan omarmen. Brad Parker, Manager Netwerk & Transport Planning legt uit: “In het hoogseizoen vervoeren we meer dan één miljoen planten per dag. Als marktleider in het vervoer van planten worden gemiddeld zo’n 1,2 miljoen vrachtbrieven per jaar gebruikt. Gemiddeld werden hiervan er zo’n 500.000 CMR’s geprint en zoals je je kunt voorstellen, kost dit heel veel handwerk. Door het gebruik van TransFollow is dit de afgelopen paar jaar met zo’n 15% gereduceerd en is het veel minder foutgevoelig geworden. Natuurlijk hebben we nog een heel stuk te gaan, maar we zijn onderweg.” 

“Natuurlijk willen we graag sneller digitaliseren, alleen hebben we hierbij ook te maken met de adoptie van onze ketenpartners. Ondanks dat planten de wereld mooier en groener maken, heeft onze sector op het gebied van duurzaamheid nog veel te doen. Wij willen hierin het voortouw nemen en daar werken we hard aan!”

Brad Parker • Transport Manager bij Royal Lemkes


Kostenbesparing, efficiëntie en traceerbaarheid belangrijkste redenen 

Bij Royal Lemkes ontstond door het zoekraken en niet goed registreren van emballage ieder jaar substantiële financiële schade. Brad Parker: “dit is een uitdaging die in de sierteelt sectorbreed speelt, een schadepost van vele duizenden euro’s per jaar. In de hele sierteeltsector werken we met dezelfde emballagepoule (karren, fusten en pallets). In het verleden wisten we niet precies waar welk stuk emballage zich bevond of raakte we het zelfs kwijt. Dit zorgde naast financiële schade, ook voor veel frustratie. Naast de emballage die we kwijtraakte, zaten de kosten in: tijdverlies, niet efficiënt kunnen inplannen en extra fte’s die we moesten inzetten op het emballagebeheer. Reden genoeg om naar een duurzame en slimme digitale oplossing te kijken. Die hebben we via Beurtvaartadres gevonden in TransFollow. Hiermee is realtime inzichtelijk welke emballage zich waar in de keten bevindt. Daarnaast slagen wij dankzij de datagestuurde werkwijze er steeds weer in om de planten op tijd, volgens afspraak en tegen de laagste ketenkosten te leveren.”

Partners betrekken bij het proces

“We kennen natuurlijk allemaal de papieren CMR, die bestaat al erg lang. Mensen weten hoe het werkt en we weten allemaal dat de adoptie van een culture change één van de moeilijkste dingen is om te bewerkstelligen. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat al je partners binnen de supply chain ook de eCMR gaan gebruiken? Bij Royal Lemkes wilde we graag stappen maken, dus we zijn met een  aantal transporteurs uitgekozen met een project gestart. Daar komt veel bij kijken, zoals: het IT-technisch inrichten, een team vormen, alle betrokken medewerkers op de werkvloer opleiden en stakeholders om tafel krijgen.”

Een succesvolle implementatie

Voor een succesvolle start met TransFollow heeft Royal Lemkes samen met haar partners alles goed doordacht, ingericht en getest. “Op deze drie punten heeft Beurtvaartadres ons meer dan ontzorgd. ‘Ketenregie’ noemen ze dat bij Beurtvaartadres”, aldus Parker. “Samen met onze belangrijkste partners hebben we gekeken waar de grootste transportuitdagingen liggen en hoe we deze kunnen oplossen. Dit proces is helemaal uitgeschreven en daarna stap voor stap geïmplementeerd.”

“De samenwerking beviel meteen goed. We kunnen altijd bellen met vragen. Maar ik vind het nog belangrijker dat Beurtvaartadres klaarstaat voor onze partners. Als ze vastlopen helpt Beurtvaartadres ze verder, vaak zelfs zonder onze tussenkomst. Dit past in onze filosofie, waarbij we het belangrijk vinden om de verwachtingen van onze relaties iedere dag opnieuw te overtreffen. TransFollow is daarin met haar realtime inzicht en snelle afhandeling een belangrijke schakel. Zowel wij, als de transporteur of de klant hebben nu allemaal dezelfde waarheid en spreken ‘dezelfde taal’ als het gaat om data en informatie. Hierdoor kunnen we duurzamer en efficiënter te werk gaan.”

Een zonnige toekomst 

“Inmiddels wordt de eCMR TransFollow vanaf 2019 actief gebruikt. De voordelen die we ervan plukken zijn enorm. Nu partners in de supply chain ermee werken, willen ze er niet meer vanaf. Je weet dat dit de standaard gaat worden in de sector, in andere sectoren is het namelijk al lang zo. Je merkt ook dat organisaties en transporteurs met elkaar spreken over hoe ze de eCMR ervaren. Het creëert een soort domino-effect! Fijn om te zien dat we elkaar enthousiasmeren en daarmee samenwerken aan een duurzame toekomst.”

Brad Parker ziet de toekomst rooskleurig tegemoet: 

“in de komende periode ligt de focus op het aansluiten van meer transporteurs. We doen dit allemaal om de wereld een stukje beter en groener te maken. En daarvoor hebben we op verschillende niveaus visies en strategieën ontwikkeld; het is ons uiteindelijke doel om op het gebied van transport in 2030 de CO2 uitstoot met 55% te reduceren.”

Geïnspireerd door deze case? Bel mij!

Juliëtte Roos
Senior Accountmanager Digitale vrachtbrief

Tel  06 8174 8181 E-mail Stuur een mail