arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Blog: De papieren vrachtbrief!

Na 20 jaar bij Beurtvaartadres gewerkt te hebben blijft de vrachtbrief een ‘fascinerend document’. Tot voor kort zou ik gezegd hebben ‘stuk papier’ ..maar dat gaat voor velen allang niet meer op.

Het papier was(...) zo gek nog niet

Ik weet nog dat ik de eerste moest ondertekenen bij mijn eerste werkgever. Het leek iets heel officieel en ik stelde mijzelf de vraag ‘waar teken ik eigenlijk voor?’ Daar ben ik denk ik niet de enige in onder mensen die net de arbeidsmarkt betreden. Soms vraag ik mij af hoeveel mensen uiteindelijk in de loop van hun carrière antwoord op deze vraag gekregen hebben? Hoeveel mensen vonden die eerste handtekening eng, maar zien het nu als een gewoonte, een opdracht, een manier om de voortgang er in te houden?

Vervolgens, enkele werkgevers verder, op de verkoop bij Beurtvaartadres kreeg ik geregeld de vraag: Kunnen we niet eens van dat papier af? En weer later als je een eerste digitale versie introduceert… bleek het papier “eigenlijk heel handig”.

Bij het inwerken van nieuwe collega’s hecht ik er dan ook waarde aan helder te zijn over de functie van vrachtbrief. Geholpen door zeer leesbare praktijkboeken van de Stichting Vervoeradres als ‘de Vrachtbrief’ en ‘Waar teken ik voor’ (zie de links onderaan deze pagina). Daarin staat misschien nog niet waarom de digitale variant zo handig is…maar de oplettende lezer begrijpt wel waarom de digitale versie zo lang op zich heeft laten wachten.

De Vrachtbrief: 

  • Een contract tussen drie partijen (afzender, vervoerder, geadresseerde)
  • Die allen op een ander moment in het contract stappen en
  • alle drie, op het juiste moment, op de hoogte willen blijven over de inhoud.

Het lijkt inmiddels toch zo simpel. Maar eigenlijk was de digitale variant niet mogelijk zonder het werken in de cloud. Digitaal datadelen tussen 3 contractpartijen zou waarschijnlijk overload aan berichten opleveren. Cloud-computing bestaat zo lang nog niet. De echter adoptie van de cloud heeft zich pas in de afgelopen 8 jaar bewezen.

Voordeel is nu dat de vrachtbrief wel digitaal kan, met alle voordelen waar wij geregeld over schrijven op onze site.

2026

Beurtvaartadres heeft eerder de transitie naar digitaal mogelijk gemaakt. Dit was in 2005. Wij leverden douane-documenten aan exporterend Nederland toen de Douane het digitaal aangeven verplicht stelde. Gaat ook hier de geschiedenis herhalen? Gaat de overheid de digitale uitwisseling van vrachtgegevens verplicht stellen? De eerste stap is gezet met een verordening die Europese lidstaten verplicht om vrachtdocumenten digitaal te accepteren!
Een belangrijke eerste stap denk ik.

Blog

Mijn fascinatie voor de vrachtbrief blijft

Bernadette den Uijl
Bernadette den Uijl
Adjunct-directeur