arrow close icon-chevron-left icon-chevron-right icon-twitter icon-facebook icon-linkedin icon-zoom icon-trash icon-user icon-cart icon-search icon-chat

Handelen met het VK: hoe ziet dat er straks eigenlijk uit?

Of er nu een harde of een zachte Brexit komt: vanaf 1 januari 2021 krijgt u met douaneformaliteiten te maken. Maar wat houden deze formaliteiten precies in? Welke documenten zijn vereist? En waar moet u extra goed op letten?

Vragen die onze experts graag met u bespreken. Een belangrijke les om mee af te trappen: straks moet iedere zending van en naar het Verenigd Koninkrijk (VK) naast een CMR ook voorzien zijn van bijhorende exportdocument. Anders komt uw zending de grens niet over.

De huidige situatie

Zakendoen met het VK verloopt op dit moment nog hetzelfde als met een ander EU-land. Voor de zending zijn minimaal een CMR, pakbon en factuur nodig. De douane speelt hierin geen rol. In de Europese Unie (EU) geldt immers vrij verkeer van goederen. Dit betekent géén tijdsverlies bij de grens, mogelijk verkeerd ingevulde aangiftes of ‘gedoe’ met btw en importtarieven.

Grensgeval

Na 1 januari 2021

Dit verandert door de Brexit. Hoe de douaneformaliteiten er precies gaan uitzien hangt af van een deal- of no deal-Brexit. Zeker is dat u straks uw goederen in Nederland (eigenlijk de EU) uitklaart en dat deze in het VK weer ingeklaard moeten worden.

Voor het uitklaren moet u exportdocumenten opmaken. U meldt uw zending via een exportaangifte digitaal aan bij het Nederlandse douanekantoor. Daar wordt uw zending gecontroleerd en krijgt u de toestemming om te gaan rijden. Zodra uw zending fysiek bij de buitengrens is, krijgt u na controle via het kantoor van aangifte de confirmation of exit. Uw goederen mogen nu de Europese Unie verlaten.

Britse incoterms

Normaal gesproken bent u na het uitklaren klaar. Echter nemen veel Britse partijen in hun incoterms op dat u als verkopende partij verantwoordelijk bent voor het gehele logistieke proces. Dus tot aan het afleveren aan de voordeur bij uw Britse klant. Hierdoor regelt u ook de importaangifte aan de Britse kant.

Uit ervaringen van klanten weten we dat het zelf verzorgen van de importaangifte aan de Britse kant uitdagend is. Het proces is lastig en u heeft een Britse vertegenwoordiging nodig. Denk er dus zeker niet te licht over. Bij Beurtvaartadres hebben we dit marktsignaal opgepikt en daarvoor de (software)module EXPORTPlus ontwikkeld. Hiermee regelt u vloeiend alle douaneformaliteiten, ook aan de Britse kant.

Exportdocumenten

Welke exportdocumenten nodig?

Na 1 januari 2021 heeft u verschillende exportdocumenten nodig voor het VK. Het gaat in ieder geval om de volgende documenten:

  • een CMR
  • een factuur
  • een pak- of goederenlijst
  • een export- en importdocument  
  • mogelijk een certificaat van oorsprong (CvO)
  • mogelijk een gezondheidscertificaat voor veterinaire goederen

Verder kunnen per productgroep nog extra certificaten of documenten vereist zijn. Meer informatie vindt u in de Market Access Database van de EU. Daarin staat welk document u voor welk product en welk land nodig heeft.

EUR.1

Mocht er toch een handelsakkoord worden gesloten, dan kunt u gebruikmaken van een EUR.1. Hiermee vallen goederen onder bepaalde gunstige tariefpreferenties van de EU. Vaak een 0%-tarief. Zulke handelsovereenkomsten zijn meestal billateraal, dus tussen twee landen. In dit geval het VK en de EU. Let op: een EUR.1 is niet verplicht, een CvO wel. Hierover is nog wel eens onduidelijkheid.

Britse versoepelingen?

Voor begin 2021 hebben de Britten aan hun kant een fasering in de controles aangekondigd: een beleid van vertraagde aangiftes. In het begin zullen de Britten aan hun kant nog niet alles controleren. Dit kunnen ze later nog met terugwerkende kracht doen.

Mijn nadrukkelijke advies: maak hier geen gebruik van. Dien direct een volledige douaneaangifte in. U moet uiteindelijk toch voldoen aan alle eisen en daarvoor alle documenten in uw eigen administratie bijhouden. U haalt uzelf alleen maar extra administratief werk op de hals.

Kansen vs. bedreigingen

Vooropgesteld brengt de Brexit meer bedreigingen dan kansen, ook op het gebied van douaneformaliteiten. Het zorgt voor extra handelingen, tijdsduur en een grotere kans op fouten. Maar de eerste klap is een daalder waard. Zorg dat u de interne processen op orde heeft. Dat u weet welke documenten u moet gebruiken en hoe de nieuwe douaneformaliteiten er in uw situatie uit gaan zien. Dan maakt u een goede start!

John Jochemse
Blog